Najnovšie foto
KalendárNajbližšie podujatia
Správy
29.04.2016 09:56 | PAO | Miro Majláth | Otvorení: 1560
Prvý rozhovor po dlhšej dobe s Jánom Danišom nielen o motoristickom športe
Janka Daniša poznajú asi všetci fanúšikovia motoristického športu nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. Je niekoľkonásobným majstrom Slovenska v motokárach, ale aj reprezentantom Slovenska v pretekoch automobilov na okruhu. V posledných troch rokoch sa však z diania v športe vytratil.
Dôvodom bola tragédia, ktorá sa stala pred troma rokmi.
„Smútok nad stratou kohokoľvek z najbližších je nepredstaviteľný. Život nám občas prinesie chvíle, ktoré by sme radi vymazali zo svojej mysle, žiaľ toto jednoducho nejde a tak nám ostáva iba sa s nimi nejako vyrovnať. Mám neskutočne dobrú manželku, dve úžasné dcéry, ktoré nám každý deň dávajú veľa lásky. A práve toto nádherné a pevné rodinné zázemie s pomocou zopár najbližších priateľov nas dokázalo udržať pri živote. Som neskutočne rád, že ich mám.“
Ťažké chvíle v živote človeka neraz dokážu poriadne prevetrať aj kamarátske vzťahy. Ako to bolo u Teba ?
„Áno, je pravda, že aj v mojom prípade som to v určitom momente pocítil. Bol som milo prekvapený, ako nás ozajstní kamaráti podržali. Bola to skutočná pomoc, za čo im ďakujem.“
Do tvojho života v minulosti, samozrejme okrem rodiny a práce, patril aj motoristický šport. Sú ľudia, ktorí na motoristický šport pozerajú ako na zábavu, tí, ktorí naozaj tomuto športu rozumejú vedia, že je to tvrdá práca.
„Som rád, že to konečne niekto takto priamo napísal. Navyše si dovolím tvrdiť, že je to diagnóza, ktorá nás, pretekárov, ale aj fanúšikov doslova stiahla na celý život. Tento šport je zároveň aj životný štýl, ktorý v mnohých prípadoch ovplyvňuje náš život. Ja som začínal mladý a to motokárami. Samozrejme, moje súťaženie sa prenieslo aj do rodinného života, pričom moja rodina žila pretekmi množstvo rokov. Podľa termínov pretekov sa odvodzovali naše termíny rodinnej oslavy, návštevy, ale aj dovolenky. Zrazu bolo všetko, vrátane toho najcennejšieho preč. Bola to ďalšia etapa života, s ktorou sa bolo treba vysporiadať.“
Smútok síce neodišiel, život sa však postupne vracia do starých koľají a ty ako si práve prezradil, pomaly premýšľaš nad návratom k obľúbeným pretekom automobilov na okruhu.
„Moje rozhodnutie navštevovať pretekárske okruhy vo mne dozrelo začiatkom zimy 2015, keď som mal možnosť vyskúšať jeden z talianskych okruhov. Dlho som tomu odolával, nakoniec však padlo rozhodnutie. Samozrejme, musel som tento ďalší krok v živote prediskutovať aj s manželkou a staršou dcérou. Najskôr neboli nadsene, ale postupom času ma dokázali pochopiť. Tak ako som hovoril už predtým, preteky boli súčasťou našej rodiny už od jej založenia, celá rodina bola zvyknutá počas pretekov vymeniť teplo domova za pretekársky paddock a samozrejme veľa vecí sa odvíjalo už od spomínaných termínov testovania, či pretekov.“
V pretekárskom aute si nesedel takmer tri roky a tak, po tomto dlhšom výpadku sa okamžite natíska otázka, či tie tri roky nesúťaženia nebudeš na sebe cítiť.
„Skôr ako som sa rozhodol vrátiť na pretekárske trate absolvoval som spomínaný test, ktorý dopadol uspokojivo. Zdá sa, že som nestratil ani na rýchlosti, ani nič z techniky jazdenia. Samozrejme, až preteky a ostré porovnanie so súpermi ukáže, ako na tom v skutočnosti som.“
Stále sme však ešte nepovedali, do ktorej disciplíny sa vlastne vraciaš. Budú to motokáry, alebo okruhy ? Alebo snáď niečo úplne nové ?
„Vraciam sa presne tam, kde som aj skončil. Do seriálu Ferrari Challenge Europe, ktorý som si v minulosti veľmi obľúbil a v ktorom som naposledy pôsobil. Tento seriál mám rád, jazdí sa na krásnych okruhoch v Európe a medzi súpermi prebiehajú korektné, ale zároveň neľútostné súboje. Všetky autá sú v podstate identické, čiže o tom čo sa deje na trati, vo veľkej miere rozhodujú jazdecké schopnosti jednotlivcov. A presne takéto preteky som vždy mal rád, kde sa nemôže nikto na nič vyhovárať.“
Kalendár Ferrari Challenge Europe pre sezónu 2016 obsahuje celkovo šesť podujatí a jedno svetové finále, ktoré sa bude konať na okruhu Daytona v USA. Budú ťa mať možnosť diváci sledovať na všetkých podujatiach ?
„Bol by som rád, ak by sa mi podarilo odjazdiť kompletný program spomínaného seriálu, či sa mi to ale podarí, to v tomto momente s určitosťou potvrdiť neviem, nakoľko sa mi už rodina v tomto prispôsobovať nebude.“
Určite bude zaujímať slovenských fanúšikov automobilového športu. Budeme ťa mať možnosť sledovať aj na niektorých z domácich podujatí, alebo sa budeš tento rok venovať iba spomínaný seriál ?
„Nechcel by som slovenských divákov zarmútiť, ale zatiaľ to vyzerá tak, že sa zúčastním iba už spomínaného seriálu. Ak by som však mal napríklad testovať na Slovakia Ringu, určite to divákom vopred oznámime.“
Pred necelými dvoma týždňami si absolvoval svoje prvé preteky sezóny na okruhu v Monze. Ako dopadlo porovnanie so súpermi ?
„Konkurencia v mojom štartovom poli bola naozaj úžasná. Nechýbal nikto z absolútnej špičky, čiže som mal možnosť porovnania s Grossmanom, Baronom, Babalusom, ale aj ostatnými výbornými jazdcami. Čo sa týka samotnej mojej jazdy, musím povedať, že som sa necítil úplne vo svojej koži. Nebolo to tým, že by som nevedel odjazdiť rýchle kolá, ale bola tam jedna zákruta, ktorá sa volá Ascari, s ktorou som sa akosi počas celého víkendu nevedel stotožniť. Práve v nej som bol totiž extrémne pomalý a to dokonca až tak, že všetko čo sa mi podarilo na zvyšku trate na súperov stiahnuť, tu som o to došiel. Ako štart do sezóny beriem preteky v Monze ako celkom dobré. Hlavne som sa opäť zorientoval v aute a potvrdil si, že práve tento druh pretekania ma baví. Navyše toto bol jeden z mála víkendov, keď sa mi podarilo doviezť do cieľa auto bez akejkoľvek ujmy, dokonca ani poškriabané nebolo. To v prípade Ferrari Chalenge Europe nebýva bežné, vždy sa tam stane nejaký menší, či väčší kontakt a to aj v prípade ak sa mu snažíte vyhnúť. Jednoducho sa bojuje naozaj blatník pri blatníku. To na druhej strane asi svedčí o tom, že som bol málo bojovný. Napriek tomu všetkému mi po úvodných pretekoch patrí piate miesto priebežného poradia.“
Ďakujem za rozhovor a prajem veľa úspechov v súkromnom živote a samozrejme aj na ďalších pretekoch, ktoré budú už koncom mesiaca na okruhu v Mugelle.
Miro Majláth