Správy
Štvrťstoročie Marcela Kollárika v rally

01.03.2015 15:42 | Rally | Miroslav Majl�th | Otvorení: 598

Štvrťstoročie Marcela Kollárika v rally

Dvadsaťpäť rokov je dlhý čas. Niekto spomínané štvrť storočie prežije ani nevie ako, bez vážnejších spomienok, niekto si dokáže užiť život plným priehrštím. Presne tak ako Marcel Kollárik - v rally súťažiach.

Príbeh Dobšinčana Marcela Kollárika, ako nám sám vysvetlil, odštartoval oveľa skôr ako sa prvýkrát posadil na miesto spolujazdca v rally vozidle. „Láska k autám a motorom sa vo mne prebudila, asi ako u väčšiny malých chlapcov, už v rannej mladosti. Navyše, mesto Dobšiná a jej blízke okolie bola už vtedy akousi Mekkou motoristického športu. Od roku 1973 sa tu jazdili  preteky automobilov do vrchu, dobšinčania v osemdesiatych rokoch pripravovali jedny z najkrajších šotolinových rýchlostných skúšok (Čuntava-Dobšiná , Voniarky-Vyšná maša, Hrabušice –Stratená, Vlčia dolina – Podkova a i.) pre vtedy bezpochyby najťažšiu automobilovú súťaž u nás Rallye Tatry. Boli to obrovské skúsenosti na základe ktorých vznikla vlastná Rally Gemer, ktorá využila potenciál krásnych tratí nielen na Hornom Gemeri. V neskorších rokoch tu dokonca automobilka Škoda testovala svoje rally špeciály, poznal som všetkých jazdcov, čiže k naskočeniu do rally auta som mal naozaj tie najlepšie predpoklady. Asi najväčšími vzormi pre nás boli dobšinskí rodáci bratia Končekovci, ktorých sme obdivovali a ktorým sme držali palce.  Navyše som mal bratranca, Henricha Kollárika, ktorý ma do rally doslova vtiahol a spoločne sme po prvýkrát odštartovali aj v rámci našej II. Rallye Gemer na vozidle Škoda 130 MTX. Ja na sedadle spolujazdca, Henrich za volantom. Po úspešnom debute prišiel rad ďalších súťaží, pričom sa nám spoločne v rokoch 1990 – 1993 podarilo štartovať okrem škodovky aj s vozidlami Opel Manta, či BMW M3,“ začal s rozprávaním Marcel Kollárik.

V roku 1994 Marcel pokračoval v rally súťažiach ďalej, pričom si jednorázovo vyskúšal  diktovať rozpis aj „legendárnemu kopčiarovi“ Julovi Končekovi tiež na domácej rally Gemer. Ale osud chcel zmenu a tou bola niekoľkoročná spolupráca s Jankom Hudákom. Tá však začala premiérovo na Rallye Košice 1994. Prvý spoločný štart, prvý meraný úsek a prvá  „veľká rana“, po ktorej skončili na pozorovaní v nemocnici. Napriek  zlému začiatku  spoločne brázdili slovenské rally trate až do roku 2003. Samozrejme, toto obdobie so sebou prinieslo, ako to už v živote býva, niekoľko sklamaní, ale aj množstvo víťazstiev, medzi ktorými dominujú majstrovské tituly. Posledná spoločná sezóna v roku 2003 bola pre posádku mimoriadne úspešná, keď získali prvé miesto v triede A5, ale aj druhé miesto v F2-kách a umiestnili sa na krásnom 6. mieste absolútneho poradia slovenských majstrovstiev v rally. Navyše Marcel získal v rámci čitateľskej súťaže titul co-pilota roku 2003. Po tomto úspešnom roku sa rozhodli ukončiť súťažnú kariéru pre ďalšiu neschopnosť financovať tento krásny adrenalín. „Roky 1990 – 2003 boli neskutočne krásne, rýchle, plné striedavé šťastia, ale aj drobných nehôd, či technických porúch. Na to zlé, ako to už v živote býva, sme sa však spolu s Jankom snažili veľmi rýchle zabudnúť a možno aj to nás stále hnalo dopredu. Ako som už povedal, boli to roky krásne a rád by som sa za ne Jankovi Hudákovi a naším vtedajším mechanikom či domácim sponzorom ešte raz poďakoval.“

To čo sa udialo po ôsmich rokoch oddychu Marcel prirovnáva ku krásnemu snu. V sezóne 2011 dostáva Marcel ponuku, ktorá sa neodmieta a opäť sa vracia na rally trate, v tomto prípade po boku Vlastimila Majerčáka, s vozidlom Mitsubishi Lancer EVO IX. „Spolu s dlhoročným kamarátom, Vlastom Majerčákom sme si spoločne prvýkrát vyskúšali spoluprácu vo veľkej štvorkolke. Pre oboch bol štart na Rallye Košice priam splnením celoživotného sna. V aute nie všetko od začiatku perfektne fungovalo a aj napriek dvom menším nehodám sme dorazili až na cieľovú rampu,“ opisuje prvý štart s Vlastom Majerčákom Marcel Kollárik.

V roku 2012, čiže nasledujúcej sezóne po Marcelovom a Vlastovom debute s Mitsubishi nasledovala opäť zmena. Tou bolo začlenenie dvojice dobšinčanov do KL Racing Rally Teamu. Nasledovala úplná sezóna, v rámci ktorej prišlo niekoľko výborných výkonov, ale aj druhá Marcelova vážna nehoda na Rally Lubeník, všetko však našťastie dopadlo bez zranenia posádky, akurát Mitsubishi išlo do šrotu. „V Lubeníku to bol naozaj dosť veľký crash, ale ustáli sme to. Sezóna bola fajn, viac menej sa nám splnilo naplniť plány, ktoré boli jasné. Naučiť sa spoločne čo najviac, urobiť čo najmenej chýb a čo možno v najväčšej miere dochádzať až na cieľovú rampu,“ zhodnotil Marcel Kollárik.

Po skúsenostiach zo sezóny 2012 začali Vlasto s Marcelom v sezóne 2013 poškuľovať už po nejakom dobrom umiestnení v triede. To sa po výborných výkonoch, ktoré spoločne predvádzali v rámci jednotlivých podujatí započítavaných do slovenských majstrovstiev aj podarilo. Druhá priečka a titul prvých vicemajstrov v triede 3 bola na konci sezóny doma. Navyše chalani spoločne absolvovali aj niekoľko vybratých zahraničných rally podujatí a v závere sezóny si vyskúšali aj najnovšiu techniku.

Postupné a hlavne dôsledné plnenie si povinností, doplnené o množstvo skúseností prinieslo v sezóne 2014 posádke KL Racing Rally Teamu – Vlastovi Majerčákovi s Marcelom Kollárom splnenie sna. Tým bol majstrovský titul v triede 3, ale opäť aj niekoľko zahraničných podujatí s výborným umiestnením. V závere sezóny však aj informáciu o tom, že Marcel Kollárik v úlohe spolujazdca na rally končí. Prečo sa tak deje vysvetlil Marcel Kollárik: „Spolužitie s Vlastom v posledných rokoch bolo fantastické, za čo mu úprimne ďakujem. Hovorí sa, že v najlepšom treba skončiť a pre mňa to skončilo ziskom slovenského majstrovského titulu v triede 3. Moja úloha spolujazdca však nekončí úplne, toto rozhodnutie sa týka iba štartov v rámci majstráku. Jednoducho z dôvodu pracovnej vyťaženosti nemám dostatok času sa naplno aktívne venovať tomuto, pre mňa, fantastickému športu. Nehovorím, že ak bude možnosť, už sa nezveziem, ale nie je dostatok času venovať sa rally naplno. Rád by som poďakoval všetkým, ktorí ma v mojej záľube podporovali, bolo to dlhých dvadsaťpäť rokov, množstvo zážitkov na ktoré nikdy nezabudnem.“

Ako však všetci fanúšikovia motoristického športu vedia, Marcel Kollárik nepôsobil v motoristickom športe iba ako spolujazdec v rally vozidle. Už od roku 1990 sa Marcel spolupodieľa na príprave pretekov automobilov do vrchu Dobšinský kopec. Najskôr to bolo v úlohe vedúceho štartu, neskôr zaujal post činovníka pre starostlivosť o jazdcov a od roku 2007 funguje Marcel Kollárik ako riaditeľ pretekov, pričom práve pod jeho vedením sa podarilo v roku 2012 Dobšinský kopec začleniť ako jediné slovenské podujatie do seriálu Majstrovstiev Európy pretekov automobilov do vrchu. Navyše pod jeho velením sa v Dobšinej koná aj zimné podujatie, ktorým je Dobšinská zima. „Napriek môjmu ohlásenému ukončeniu pretekárskej kariéry, v motoristickom športe ostávam aj naďalej, pričom sa budem v plnej miere venovať organizácii podujatí a pokiaľ budem mať dôveru aj ich vedeniu. Som srdcom Dobšinčan a urobím všetko pre to aby tieto dve podujatia v našom meste ostali ba čo viac stále napredovali a to myslím aj v prospech rally, pretože stále tu žije myšlienka obnovy MSR Rally GEMER, či už zimnej alebo šotolinovej, ktovie?  Myslím si, že sú aj veľkým prínosom pre samotné mesto Dobšiná a motoristických fanúšikov v ňom a jeho okolí“ ukončil rozprávanie Marcel Kollárik.

Rozhodnutie o ukončení aktívnej športovej činnosti nebýva ľahké rozhodnutie. V prípade rally posádky je takéto rozhodnutie ešte ťažšie, keďže sa bytostne dotýka aj druhého člena posádky a preto nás zaujímalo ako toto Marcelove rozhodnutie prijal Vlasto Majerčák, s ktorým tvorili v posledných troch rokoch nerozlučnú dvojicu: „S Marcelom sme sa o jeho odchode bavili snáď miliónkrát. Myslím, že rozhodnutie ukončiť pretekársku kariéru v ňom definitívne dozrelo po tom, ako sa stal riaditeľom Mestských lesov Dobšiná. Je to práca, ktorá si vyžaduje celého človeka. Navyše naše mesto potrebuje Marcela pri organizácii Dobšinského kopca a Dobšinskej zimy, za tých 25 rokov je podľa mňa asi najskúsenejší človek v organizačnom výbore a bez neho by niektoré veci nešli tak ľahko ako idú. Som úprimne rád, že aspoň v tejto podobe Marcel pri motoristickom športe ostáva. Musím mu úprimne poďakovať za spoluprácu, bez jeho profesionality by sme sa netešili z majstrovského titulu. Zároveň by som rád Marcela chcel ubezpečiť o tom, že tu vždy budem preňho a ak bude mať niekedy záujem, rád si v intercome opäť jeho hlas vypočujem.“

Správu o ukončení jazdeckej kariéry Marcela Kollárika si musel vypočuť aj manažér KL Racing Rally Teamu, Marek Lokaj: „V prvom rade za super spoluprácu a výborné výkony na jednotlivých podujatiach. V našom KL Racing Rally Teame ho aj naďalej budeme považovať za jedného z jeho členov, pričom dvere má u nás vždy otvorené. Veď ako viete spolupráca medzi nami sa už preniesla aj na Dobšinský kopec a chcem ho ubezpečiť, že táto bude pokračovať aj naďalej. Marcel, ešte raz jedno veľké ďakujem.“

Text: Miro Majláth

Foto: Tibor Szabosi

Miroslav Majl�th

| viac


Partneri

KL Racing

Všetky práva vyhradené | All Rights Reserved

Copyright 2017 © Mediaracing.sk

Created by PeOk design & InMAD Design

Sledujte nás tiež na:

  • Mediaracing.sk on Facebook
  • Mediaracing.sk on YouTube